چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۲۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه‌خانه‌های مشهد

  • کد خبر: ۹۲۵۶۶
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
۲۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه‌خانه‌های مشهد
حاجی آبادی معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفای مشهد گفت: اعتبارات دولتی برای تصفیه خانه‌ها هیچ تناسبی با هزینه‌های ساخت تصفیه خانه ندارد.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ تا سال ۱۳۷۰ در مشهد هیچ شبکه فاضلابی وجود نداشت و این پروژه بزرگ تقریبا از میانه‌های دهه ۸۰ در شهر آغاز شد و تا امروز بیش از ۸۰ درصد از این شبکه در مشهد اجرا شده است، اما ۷۷ درصد از مشترکان به شبکه فاضلاب متصل شد ه اند و دلیل اجرانشدن بقیه شبکه جمع آوری فاضلاب شهر و الزام اتصال مشترکان به این شبکه، عقب ماندگی مشهد در ساخت تصفیه خانه فاضلاب است.

اکنون و با وجود اینکه هنوز همه انشعابات فاضلاب مشترکان به شبکه متصل نشده است، مشهد نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ درصد کمبود ظرفیت تصفیه خانه دارد و آن طور که مسئولان شرکت آب وفاضلاب مشهد اعلام کرده اند، اگر همه مشترکان انشعاب را راه اندازی کنند، مشهد نزدیک به ۲۸۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه فاضلاب نیاز دارد.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفای مشهد در گفتگو با شهرآرا و با بیان اینکه در شبانه روز حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب جمع آوری می‌شود، گفت: در مشهد ۵ تصفیه خانه داریم که مجموع ظرفیتشان ۲۶۳ هزار مترمکعب در شبانه روز است و در وضعیت کنونی نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ هزار مترمکعب ظرفیت مازاد فاضلاب داریم.

مهدی حاجی آبادی با اشاره به اجرای ۸۰ درصدی شبکه جمع آوری فاضلاب در شهر مشهد، ادامه داد: این عدد فقط مربوط به اجرای شبکه است و هنوز همه مشترکان انشعابشان را راه اندازی نکرده اند. چون به دلیل نبود ظرفیت تصفیه در مشهد، هیچ فشار یا اجباری به مردم وارد نشده است که باید به این شبکه فاضلاب متصل شوند.

وی افزود: اگر همه مشترکان کنونی به شبکه فاضلاب وصل شوند و انشعاب را راه اندازی کنند، ظرفیت تصفیه خانه‌ها باید ۵۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز باشد که با وضعیت کنونی حدود ۵۰ درصد در این زمینه کمبود داریم، اما در وضعیت کنونی و با همین تعداد انشعاب فاضلاب بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کمبود ظرفیت تصفیه فاضلاب داریم.

حاجی آبادی با تأکید بر اینکه اعتبارات دولتی برای تصفیه خانه‌ها هیچ تناسبی با هزینه‌های ساخت تصفیه خانه ندارد، گفت: در بخش فاضلاب رقمی که به عنوان اعتبار از دولت به دست ما می‌رسد، یک دهم اعتبارات اجرای شبکه فاضلاب هم نیست.

پارسال فقط ۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد و امسال هم از اول سال ۷ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده ایم، درحالی که هزینه یک مترمکعب ساخت تصفیه خانه بدون درنظرگرفتن مبلغی برای زمین و برق، نزدیک به ۱۰ میلیون تومان است که اعتبار تخصیص یافته به نسبت این هزینه‌ها تقریبا صفر است.

تأمین مالی به آبفا سپرده شد

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفای مشهد با اشاره به اقدام جدید دولت برای تأمین هزینه‌های ساخت تصفیه خانه، تصریح کرد: دولت به تازگی و به واسطه ماده ۵۶ ظرفیتی را ایجاد کرده است که بتوانیم برای ساخت تصفیه خانه اقدام کنیم، اما خود شرکت‌های آب وفاضلاب باید برای ساخت تصفیه خانه تأمین کننده مالی پیدا کنند و بعد از ۳ سال دولت اقساط وامی را که بانک‌ها برای این کار اختصاص می‌دهند، پرداخت کند.

۳ تصفیه خانه در دست ساخت

حاجی آبادی با بیان اینکه قرار است ۳ تصفیه خانه در مشهد ساخته شود، افزود: یکی از این تصفیه خانه‌ها با ظرفیت ۱۲۵ هزار مترمکعب پیش بینی شده است و هزینه آن با فاینانس خارجی تأمین می‌شود که هنوز منتظر تأیید شورای عالی اقتصاد است.

قرارداد تصفیه خانه طبرسی شمالی به ظرفیت ۶۸ هزار مترمکعب نهایی شده است و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، از ابتدای سال آینده وارد مدار می‌شود. یک تصفیه خانه دیگر هم از محل ماده ۵۶ یا همان کمک دولت ساخته می‌شود که موافقت اولیه انجام شده است و به دنبال تأمین کننده مالی آن هستیم. ظرفیت این تصفیه خانه ۴۸ هزار مترمکعب در شبانه روز است.

راه بلند تا تکمیل شبکه فاضلاب مشهد

وی با تأکید بر اینکه اگر این تصفیه خانه‌ها به ثمر برسد، کمبود‌های کنونی پوشش داده می‌شود، گفت: اگر کل شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا و مشترکان به آن متصل شوند، به تصفیه ۵۵۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز نیاز داریم که با درنظرگرفتن ظرفیت کنونی باید ۲۸۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه جدید ایجاد شود. با اوضاع موجود نزدیک به ۲۸۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->